Jak vybrat nejlepší a kvalitní značkové parfémy a vůně

V podstatě není vůbec jednoduché vybrat nejlepší a zároveň kvalitní značkové parfémy a vůně, které nám budou příjemně vonět a dodají nám sebevědomí. Výběr toho správného a vhodného parfému tak nemusí být jednoduchou záležitostí.

Jak se tedy ve vůních orientovat a podle čeho vybírat.

V první řadě je třeba si určit, pro koho parfém vybíráte. Dámské parfémy jsou zcela odlišné od pánských parfémů, na půl cesty potkáte unisexové vůně a existují i parfémy pro děti.

Kvalitní značkové parfémy a vůně můžete koupit zde: Notino.cz

Každý parfém se skládá ze tří základních částí – hlava, srdce, základ.

Když poprvé přičichnete, ucítíte hlavu. Ta tvoří první dojem, a proto je na ni kladen velký důraz. Nejčastěji se skládá z květinové, citrusové a ovocné složky. Hlava parfému se do cca 15 minut odpaří.

Po odeznění hlavy na scénu nastupuje srdce. Rozvoní se střední tóny aroma doprovázené nízkými tóny základu v osobité a specifické linii, která udává charakter vůně. Složky v srdci vydrží vonět kolem 2 až 3 hodin.

Závěrečná a nejdelší fáze, která uzavírá celistvost vůně, se nazývá základ. Složení je převážně těžší a více kořeněné s tóny vanilky či santalového dřeva. Dle použitých složek a kvality vůně pomalu cca 3-4 hodiny odeznívá, u některých parfémů s vyšší koncentrací složení to však může být až desítky hodin.

Dělení značkových parfémů podle typu vůní

Vůně se dělí podle toho, jaké procento vonných látek obsahují. Koncentrace vonných složek se v určitém poměru doplňuje lihem. Čím vyšší je obsah vonných látek, tak tím intenzivnější je aroma, které také déle přetrvává.

Parfém (Extrait de Parfum – P) obsahuje 15–40 % vonných složek. Jde o nejvíce koncentrovaný typ vůně. Je velmi silný a náročný na výrobu, proto jej vyrábí pouze několik známých značek. Bývá menších objemů a cena je vyšší. Intenzita a výdrž je ale tak vysoká, že pár kapek bude vonět mnoho hodin. Parfémy se spíše využívají pro slavnostnější příležitosti, ale můžete jej nosit každý den. Zpravidla nemívají rozprašovač a nanáší se po kapkách za uši a do loketních jamek.

Parfémovaná voda (Eau de Parfum – EdP) má kolem 15 % vonných esencí v celkovém obsahu. Jde o optimální poměr mezi alkoholem a vonnými složkami, díky čemuž je šetrný k citlivější pokožce. Od pravého parfému se liší pouze menší intenzitou a krátkodobější výdrží. I tak na kůži i oblečení přetrvá zhruba 4–6 hodin. Patří mezi nejprodávanější typ vůní a hodí se pro každodenní použití.

Toaletní voda (Eau de Toilette – EdT) se skládá z 5-15 % vonných látek a asi 80 % lihu. Toaletní vody preferují hlavně ti, kteří vůně často střídají. Voní kratší dobu než parfémované vody, a jak název napovídá, tak se původně jednalo o svěží vůně pro dopolední program. Pořizovací cena je oproti koncentrovanějším typům vůní příznivější.

Kolínská voda (Eau de Cologne – EdC) obsahuje zhruba 4 % vonných látek v asi 70 % lihu. Patří tak k nejméně koncentrovaným typům vůní. Používají ji muži po holení, kde může nahradit aftershave. Vydrží přibližně 1 až 2 hodiny, proto se spotřebovává rychleji a prodává se většinou ve větších baleních za výhodnější cenu.

Eau de Fraiche má v obsahu cca 2 % vonných částic. Jde o méně obvyklou koncentraci, avšak na trhu dostupnou. Pořizovací cena je velice nízká, a tak je dostupná každému. Vůně dlouho nepřetrvá a je tedy potřeba aplikaci opakovat častěji za den.

Některé další specifické typy vůní

Parfémované oleje (CPO), jsou orientální specialitou a zpravidla se tak setkáte s kořeněnými a velmi aromatickými vůněmi. K ředění vonných esencí se nepoužívá alkohol, nýbrž olej, a to většinou jojobový. Olej umožňuje oproti alkoholu lepší uvolňování vonných složek a také nezpůsobuje vysušování pokožky. Navíc zpravidla nedráždí a nevyvolává alergie. Parfémované oleje se nanášejí po kapkách na teplá místa kůže, stejně jako ostatní typy vůní. Dokáží na kůži vydržet až dva dny, smyjete je vždy pouze ve sprše nebo vaně.

Niche parfémy obsahují vzácné a exkluzivní ingredience, jako jsou například kosatec z Grasse, damašská růže a pravá ambra. Niche parfémy vyrábí menší nezávislé firmy či jednotlivci a proto nepodléhají diktátům trendů. Balené bývají v neobvyklých flakonech, což skvěle podtrhne jejich výjimečný charakter.

Tester má identické složení jako parfém. Liší se však v některých detailech, které z něj dělají ne zcela vhodný dárek. Jde o vhodnou volbu pro zákazníky, kteří chtějí vůni pro vlastní potřebu, nezáleží jim na flakónu a krabičce, ale jde jim o výhodnější cenu.

Dělení značkových parfémů podle druhu vůně

Vůně většiny značek jsou dnes pro snazší orientaci tříděny podle vonného základu do jednotlivých rodokmenů. Najdete v nich složky rostlinné i živočišné, přírodního či syntetického původu.

Květinové – Nejpočetnější rodokmen vůní, vhodný hlavně pro dámy. Základem jsou výrazně květinové tóny, nejčastěji jasmín, konvalinka, růže či fialka. Jsou svěží, lehké a hravé, proto jsou ideální pro jarní období.

Ovocné – Charakterizuje je svěžest a lehkost s výrazným ovocným podtónem. Často obsahují výrazné ovocné sladší prvky, jako jsou maliny, jahody či broskve. Najdete v nich i exotické tóny, jako jsou ananas či kokos, nebo naopak svěžejší ovoce – jablka nebo ostružiny. Jsou perfektní pro letní období.

Citrusové – Vhodné pro všechny, kteří preferují svěžest a lehkost. Jde zejména o pomeranče, limetky a exotické plody. Hodí se zvláště v teplých letních dnech, dokážou příjemně osvěžit při únavě nebo stresu.

Orientální – Pro Evropana mohou být napoprvé až příliš sladké a výrazné. Obvykle obsahují intenzivní aroma koření, například vanilky, skořice nebo hřebíčku. Patří mezi parfémy těžké, smyslné a vášnivé. Vyniknou hlavně v zimním období a při večerních příležitostech, ale pokud si je zamilujete, nemusíte se jich bát ani v létě.

Dřevité – Dominuje u něj aroma dřeva, ať už santalového, cedrového, či růžového. Jsou sofistikované a nevšední a skvěle doplní třeba večer ve společnosti.

Kožené – Tyto parfémy jsou dělané na míru mužům a obsahují složky evokující vůni kůže či tabáku obohacené o pyžmo.

Akvatické – Jak název napovídá, v těchto parfémech najdete vodní tóny. Často jsou doplněné o lotos či mořskou sůl a daly by se charakterizovat jako svěží vůně vhodné na léto či na sport.

Chyprové a fougérové – Parfémy cypřišového a kapradinového charakteru se linou od svěžích ovocně květinových tónů až po tabákové. Jejich základem jsou tóny jehličnanů, které přinášejí přirozenost a extravaganci zároveň a proto jsou vhodné spíše pro pány.

Rady a tipy jak parfém správně vyzkoušet a vybrat.

Parfém aplikujte na holou pokožku do míst s pulzující krví, typicky zápěstí, krk, spánky. Aplikace na oblečení se nedoporučuje, jelikož se vůně správně nerozvine a navíc ho složky parfému mohou poškodit.

Při výběru v obchodě nejdříve testujte lehčí ovocné či svěží vůně, až poté přejděte k těžším a silnějším kompozicím.

Po vyzkoušení každé vůně nechte nos odpočinout, případně zkuste načichat aroma kávy, které parfém neutralizuje.

Najednou zkoušejte maximálně čtyři vůně. Nespěchejte a nechte každý parfém rozvinout.

Vůni neroztírejte, vetřením do kůže byste ji učinili slabší a smísili byste jednotlivé složky kompozice.

Poslední rada na závěr…pozor na velmi rozšířené padělky známých světových značek.

Na trhu najdete i imitace a napodobeniny známých parfémů. Jejich cena je zpravidla výrazně nižší, ovšem kvalita použitých ingrediencí je sporná. Pozor na podezřele nízké ceny originálních parfémů. V takovém případě se totiž může jednat o padělek.